Trening wyskoku

Dla wielu osób zaczynających treningi koszykarskie wykonanie wsadu jest jednym z ważniejszych celów. Dzięki niemu można prawdziwie zabłysnąć podczas meczu. Do tego jednak potrzebne jest wykonanie wyskoku, który pozwoli na wrzucenie piłki od góry. Jeśli dziś należysz do osób, które jeszcze tego nie potrafią to mamy dobrą wiadomość. Wyskok to umiejętność, którą można wyćwiczyć. Jak to zrobić?

Jak się przygotować?

Z wyskokiem jest tak samo, jak z innymi umiejętnościami, które wymagają treningu. Należy dać sobie odpowiedni czas i nie przyspieszać całego procesu. Przez takie zachowanie łatwo jest złapać kontuzję. Dodatkowo przed trenowaniem wyskoku należy wykonać rozgrzewkę. Może za nią posłużyć bieg w miejscu z wysokim podnoszeniem ud, wymachy rąk itd. Wszystko po to, by przystosować ciało do dużego obciążenia.

Identycznie, jak podczas ogólnorozwojowego treningu koszykarskiego warto wybrać strój sportowy, który będzie sprzyjał aktywności. Koszulka koszykarska powinna więc być z materiału, który skutecznie wchłania pot. Modele bez rękawów posiadają specjalny krój, który dobrze układa się na ciele w trakcie aktywnej gry w powietrzu.

Ćwiczenia na wyskok

Pozostaje więc pytanie, jak ćwiczyć wyskok? Profesjonalni trenerzy wspominają o 4 istotnych czynnikach: mobilności, sile, stabilności i dynamice. Na każdy element należy poświęcić czas poprzez najlepiej dobrane ćwiczenia.

Mobilność

Jest to inaczej zakres ruchu. Obecne możliwości można przetestować np. za pomocą przysiadu. Dodatkowo te ćwiczenie głównie kojarzone z pracą nóg pozwoli popracować nad mobilnością. Ważne, by wykonywać tzw. pełny przysiad. Składają się na niego wyprostowane plecy, stopy przylegające do podłoża i pośladki znajdujące się jak najniżej. Popularne ćwiczenia wzmacniające mobilność to też np. rozciąganie.

Siła

W trakcie wykonywania wyskoku spore znaczenie ma siła odbicia. Można nad nią popracować za pomocą ćwiczeń angażujących mięśnie czworogłowe nóg oraz pośladków. Ponownie świetnie sprawdzą się więc przysiady, szczególnie wykonywane z obciążeniem. Trenując w domu lub na boisku warto spróbować kilku powtórzeń wchodzenia na podwyższenie (np. na ławkę).

Stabilność

Stabilność to element, który może trochę zaskoczyć niedoświadczonych koszykarzy. Podczas wyskoku sporą pracę do wykonania mają także mięśnie brzucha oraz biodra. To one pomagają w tym, by od momentu wybicia się do wylądowania ciało nie było narażone na niepożądane ruchy. Dlatego do swojego planu treningowego warto dodać np. regularne wykonywanie brzuszków oraz deski.

Dynamika

Na samym końcu przyszła pora na dynamikę. Warto ją ćwiczyć dopiero nawet po kilku miesiącach wytrwałych treningów opierających się na poprzednich elementach. Trenowanie dynamiki to już sama esencja koszykówki. Najbardziej popularny zestaw ćwiczeń to wyskoki wykonywane z przysiadu oraz skoki np. przez skrzynię lub inny przyrząd. Trzeba pamiętać, że praca nad dynamiką będzie skuteczna tylko po odpowiednim poświęceniu czasu na mobilność, siłę i stabilność. W innym przypadku zdecydowanie zwiększa się ryzyko kontuzji.

Comments (0)

No comments at this moment
Produkt dodany do listy życzeń

Informujemy, iż nasz internetowy sklep sportowy wykorzystuje technologię plików cookies, nie zbierając jednocześnie w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Produkt dodany do porównania.